Suntem monitorizaţi zilnic, 24
din 24, ne înregistrează convorbirile telefonice, poşta electronică, ba se mai
laudă unii (nsa) că deţin tehnologie care permite sa fim ascultatţi de pe
orbită. Până aici nimic nou, doar deranjant şi dădător de paranoia, celor mai
sensibili. Nou (sau vechi) e că în zonele – locallităţile supuse supraveghierii
continue, bateriile telefoanelor (cu predilecţie a celor „inteligente”) se
descarcă într-un ritm nesimţit. Păi bine măi, mârlani de ocazie, pe banii noştri
ne ascultaţi, pe banii noştri mergeţi în vacanţe, dar pe banii mei, de ce-mi
distrugi jucăria? Ce, eu am spus ceva de mă-ta când a trebuit să reapelez,
pentru că tu eşti prea prost să umbli cu aparatura de ascultare şi nu mă pot
înţelege cu interlocutorul?
Dar până la urmă, ce fac ei cu
toata aceasta informaţie? După o statistcă mai veche (2013 - http://www.incont.ro/mobile-si-telecom/numarul-de-telefoane-mobile-va-depasi-populatia-globului-in-2014-cine-sunt-pamantenii-cu-cele-mai-multe.html)
suntem aproape omul si mobilul. 7 miliarde de oameni, vorbind în medie 10
minute pe zi, înseamnă 70 de miliarde de minute de procesat/înregistrat. Nu pun
la îndoială puterea cibernetică de care dispun sau spaţiul de stocare, pun la
îndoială faptul că în timp util se poate face ceva cu informaţia. Aşadar,
ascultatul nu e pentru prevenirea terorismului sau a infracţiunilor, e doar
pentru a ne creea nouă disconfort, paranoia şi pentru reamintirea faptului ca
suntem sub ei, oricât am striga noi că suntem cei care deţin controlul prin
vot. Poate şi pentru şantajat naivi care nu au aflat că la telefon nu există
convorbiri private.
Până la urmă ce se întâmplă cu
informaţia adunată? Păi e simplu: e vândută la licitaţie. Marile concerne au
adevărate laboratoare de cercetare a comportamentului uman, unde se fac analize
detaliate a dorinţelor noastre, nevoilor reale sau potenţiale, gama de produse
şi servicii pe care ne-o pot vârâ pe gât, etc. De la bolile cele mai rentabile,
până la amărâtul de şerveţel/batistă cu care ne ştergem mucii, totul analizat
şi disecat ca să îl cumpărăm, ca ei să scoată profit maxim. Un exemplu banal sau mai bine zis o
întâmplare personală, veche de câteva zile: discutam cu soţia că vom avea
nevoie de o măsuţă pentru laptop dacă vin călduri mari; la maxim trei zile de
la discuţie primesc un mail publicitar cu câteva modele de măsuţe de laptop, cu
preţuri perfecte pentru bugetul meu. Şi nici măcar nu căutasem pe Google.
Data viitoare când ajungi la casă
întreabă-te dacă tot ce ai în coş e nevoia ta sau e ceea ce ai dori să cumperi.
Întreabă-te dacă creierul tău a pus produsul în coş sau mâna ta a acţionat
singură. Să nu crezi că metodele subliminale se rezumă doar la imagini sau
cuvinte.
Rămâi liber şi învaţă şi pe
alţii!
Articol aparut pe Gebelezis
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu